Case study: De impact van huis-aan-huis in ‘Jumbo’s Dubbel Voordeel’-campagne

In het najaar van 2024 heeft Jumbo haar bekende Dubbel Voordeel-campagne uitgebreid met een nieuw kanaal: voor het eerst werd er op grote en nationale schaal geadverteerd in huis-aan-huis kranten. Om de effecten van adverteren in huis-aan-huis kranten in kaart te brengen is de campagne door een onafhankelijk onderzoeksbureau gemeten.

Campagneopzet en meetperiode

Álle middelen van de Dubbel Voordeel campagne zijn gemeten. Van Tv-commercial dubbel voordeel, folder, radio, online tot de advertentie in de huis-aan-huiskranten. De effecten van de gehele campagne en de toevoeging van Huis-aan-Huis zijn in kaart gebracht op:

  • Reclameherinnering
  • Themabekendheid (Dubbel Voordeel)
  • Waardering Jumbo aanbiedingen

Daarnaast is ook de waardering van de huis-aan-huisadvertentie uitgevraagd en het leesgedrag van huis-aan-huiskranten.

Onderzoeksresultaten

De toevoeging van huis-aan-huisadvertenties bleek een waardevolle versterking van de mediamix. De uitkomsten laten het volgende zien:

  1. Huis-aan-huiskranten voegen aan alle mediumtype bereik toe, voornamelijk voor online (+33%) en folder (+27%).
  2. Een stijging in themabekendheid van index 189 (niet blootgesteld) naar 227 (wel blootgesteld).
  3. Hogere waardering voor het aanbod onder lezers van de huis-aan-huisadvertentie.
  4. De advertentie in huis-aan-huiskranten heeft door de aanbiedingencontent meer effect op winkelbezoek dan TV en radiocommercial.

In de advertentie in de huis-aan-huiskranten staan verschillende aanbiedingen, meer dan er worden genoemd in de radiocommercial en veel meer dan in de TV- commercial, die vooral thematisch van aard is.  Dit zien we terug in de beoordeling. De TV- commercial is opvallender en duidelijker van Jumbo, m.n. door de hoofdpersonen in de commercial, maar de advertentie in huis-aan-huiskranten, met veel aanbiedingen, zet meer aan tot Jumbo bezoek dan de TV- commercial. T.o.v. de radiocommercial wordt de advertentie in de huis-aan-huiskranten iets meer aansprekend en geloofwaardig gevonden.

Huis-aan-huisadvertenties maken écht het verschil in merkbeleving en klantgedrag.

Conclusies uit de case study

De case Study: Jumbo Dubbel voordeel,  gaf mooie en waardevolle inzichten: de inzet van huis-aan-huisadvertenties werkt – en hoe. Niet alleen zorgden ze voor extra bereik, ze maakten ook écht het verschil in merkbeleving en klantgedrag.

Wat het onderzoek vooral duidelijk maakt? Huis-aan-huiskranten hebben impact. Ze:

  • Versterken de werking van andere media;
  • Creëren rust, overzicht en context in het drukke medialandschap;
  • En – misschien wel het belangrijkste – ze brengen mensen letterlijk in beweging richting de winkel.