Case study: De impact van huis-aan-huis in ‘Jumbo’s Dubbel Voordeel’-campagne
In het najaar van 2024 heeft Jumbo haar bekende Dubbel Voordeel-campagne uitgebreid met een nieuw kanaal: voor het eerst werd er op grote en nationale schaal geadverteerd in huis-aan-huis kranten. Om de effecten van adverteren in huis-aan-huis kranten in kaart te brengen is de campagne door een onafhankelijk onderzoeksbureau gemeten.
Campagneopzet en meetperiode
Álle middelen van de Dubbel Voordeel campagne zijn gemeten. Van Tv-commercial dubbel voordeel, folder, radio, online tot de advertentie in de huis-aan-huiskranten. De effecten van de gehele campagne en de toevoeging van Huis-aan-Huis zijn in kaart gebracht op:
- Reclameherinnering
- Themabekendheid (Dubbel Voordeel)
- Waardering Jumbo aanbiedingen
Daarnaast is ook de waardering van de huis-aan-huisadvertentie uitgevraagd en het leesgedrag van huis-aan-huiskranten.

Onderzoeksresultaten
De toevoeging van huis-aan-huisadvertenties bleek een waardevolle versterking van de mediamix. De uitkomsten laten het volgende zien:
- Huis-aan-huiskranten voegen aan alle mediumtype bereik toe, voornamelijk voor online (+33%) en folder (+27%).
- Een stijging in themabekendheid van index 189 (niet blootgesteld) naar 227 (wel blootgesteld).
- Hogere waardering voor het aanbod onder lezers van de huis-aan-huisadvertentie.
- De advertentie in huis-aan-huiskranten heeft door de aanbiedingencontent meer effect op winkelbezoek dan TV en radiocommercial.
In de advertentie in de huis-aan-huiskranten staan verschillende aanbiedingen, meer dan er worden genoemd in de radiocommercial en veel meer dan in de TV- commercial, die vooral thematisch van aard is. Dit zien we terug in de beoordeling. De TV- commercial is opvallender en duidelijker van Jumbo, m.n. door de hoofdpersonen in de commercial, maar de advertentie in huis-aan-huiskranten, met veel aanbiedingen, zet meer aan tot Jumbo bezoek dan de TV- commercial. T.o.v. de radiocommercial wordt de advertentie in de huis-aan-huiskranten iets meer aansprekend en geloofwaardig gevonden.
Huis-aan-huisadvertenties maken écht het verschil in merkbeleving en klantgedrag.
Conclusies uit de case study
De case Study: Jumbo Dubbel voordeel, gaf mooie en waardevolle inzichten: de inzet van huis-aan-huisadvertenties werkt – en hoe. Niet alleen zorgden ze voor extra bereik, ze maakten ook écht het verschil in merkbeleving en klantgedrag.
Wat het onderzoek vooral duidelijk maakt? Huis-aan-huiskranten hebben impact. Ze:
- Versterken de werking van andere media;
- Creëren rust, overzicht en context in het drukke medialandschap;
- En – misschien wel het belangrijkste – ze brengen mensen letterlijk in beweging richting de winkel.