Joost van Rooij (The Sharing Group): Sterke merken bouw je door dicht bij de klant te blijven.

Marketing Report interviewt partners van HYPR. Deze keer spraken ze Joost van Rooij, CMO bij The Sharing Group, bekend van onder meer Mijndomein en Mywheels.

Kun je ons iets meer vertellen over hoe de samenwerking tussen The Sharing Group en HYPR is ontstaan?
Onze samenwerking met HYPR is ontstaan uit een gedeelde visie: het versterken van merken door de kracht van lokaal ondernemerschap en samenwerking te benutten. HYPR begrijpt, net als wij, dat sterke merken gebouwd worden door dicht bij de klant te blijven en de producten van de merken binnen The Sharing Group sluiten hier goed op aan.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van deze samenwerking voor jullie als TSG en voor HYPR?
Voor ons als The Sharing Group biedt de samenwerking met HYPR de mogelijkheid om onze merken – zoals Mijndomein en MyWheels – nog beter lokaal te verankeren. En het grote voordeel is dat we dit centraal kunnen aansturen.

Op welke manier helpt HYPR jullie merken zoals Mijndomein en MyWheels verder te ontwikkelen?
HYPR helpt ons met de centrale aanpak en een decentrale distributie. Ze geven goed advies op welke manier we de doelgroep lokaal in het hart kunnen raken. HYPR biedt ons de tools om die inzichten te verkrijgen en daarop te acteren, zodat we onze diensten nog beter kunnen afstemmen op de lokale markt. Daarnaast zijn ze erg flexibel, zo kunnen we met onze campagnes snel inspelen op veranderende marktomstandigheden of lokaal relevante verbindingen.

Hoe zien jullie de toekomst van deze samenwerking, en welke doelen willen jullie gezamenlijk bereiken?
De toekomst van onze samenwerking met HYPR draait om groei, zowel lokaal als nationaal. We willen blijven innoveren en diensten aanbieden die echt aansluiten bij de behoeften van de klant. Samen streven we naar een duurzame groei waarin we nog beter kunnen inspelen op lokale wensen en vraagstukken. Denk aan betere bereikbaarheid van deelauto’s via MyWheels, of het verder versterken van lokale ondernemers met Mijndomein.

Wat betekent de kracht van lokaal voor jullie als organisatie?
Bij The Sharing Group draait het bij de kracht van lokaal om betrokkenheid. Wij geloven dat merken die dicht bij hun klanten staan, sterker en duurzamer zijn. Lokale verbindingen zijn vaak persoonlijker en geven klanten het gevoel dat ze onderdeel zijn van iets groters, zoals een community. Dit zorgt ervoor dat ze loyaal blijven en dat we samen kunnen groeien.

Hoe speelt lokaal ondernemerschap een rol binnen de strategie van TSG?
Lokaal ondernemerschap is de ruggengraat van onze strategie. We werken graag samen met ondernemers die midden in hun gemeenschap staan, omdat zij precies weten wat er speelt. Dit zien we bijvoorbeeld bij Mijndomein, waar we lokale ondernemers helpen online succesvol te zijn. Ook bij MyWheels speelt het lokale aspect een belangrijke rol.

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste voordelen van het focussen op lokale markten in vergelijking met een bredere aanpak?
Een lokale focus zorgt ervoor dat we snel en flexibel kunnen inspelen op de specifieke behoeften van een gemeenschap. In plaats van een generieke oplossing, kunnen we diensten aanbieden die echt passen bij de lokale omgeving. Bovendien voelen klanten zich meer gehoord en gewaardeerd. Dat resulteert niet alleen in tevredenheid, maar ook in een hechtere relatie met onze merken.

Kun je voorbeelden geven van hoe de lokale focus van Mijndomein en MyWheels heeft bijgedragen aan het succes van deze merken?
Bij Mijndomein zien we dat onze lokale aanpak ondernemers helpt om zich online te onderscheiden. Door in te spelen op de lokale gemeenschap en hiermee de verbinding te zoeken, trekken we veel meer samen op. Voor MyWheels hebben we aan de hand van lokale acties met promotiecodes, veel inzichten opgedaan in de interesse naar deelauto’s op lokaal gebied.

Welke unieke waarde biedt Mijndomein door de lokale benadering aan zijn gebruikers?
Mijndomein geeft ondernemers de tools om online succesvol te zijn, maar het gaat verder dan dat. We bieden ook lokale domeinnaam extensies zoals .frl en .amsterdam waarbij ze hun lokale identiteit verder kunnen versterken.

Hoe speelt de kracht van lokaal een rol in het succes van MyWheels als deelautoplatform?
Bij MyWheels draait het echt om die lokale verbinding. Deelauto’s moeten namelijk beschikbaar zijn waar mensen ze nodig hebben. Ze staan in de buurt en worden gebruikt door de buurt. Door nauw samen te werken met lokale gemeenschappen, weten we beter waar de behoefte ligt. Dit zorgt ervoor dat we efficiënter kunnen opereren en de juiste oplossing bieden op de juiste plek.

Hoe passen jullie de lessen die jullie leren van de lokale markt van MyWheels/Mijndomein toe op andere TSG-merken?
De lessen die we leren bij MyWheels en Mijndomein – zoals het belang van lokale betrokkenheid en het bouwen van duurzame relaties – passen we zeker toe op onze andere merken. We merken dat, ongeacht het merk, klanten steeds meer waarde hechten aan persoonlijke en lokale service. Dit is een aanpak die we blijven doorvoeren in onze strategie en die ons helpt om langdurige relaties met klanten op te bouwen.

Meer weten over HYPR en hyperlokaal adverteren?
Neem contact met ons op!