NOM onderzoek: Huis-aan-huiskranten krachtig massamedium

Huis-aan-huiskranten zijn een krachtig massamedium boordevol lokaal nieuws dat intensief wordt gelezen. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) die haar onderzoek (NMO Print Monitor – Doelgroep Monitor – HAH-kranten 2 jaar 2022) op 31 oktober jl. publiceerde. Maar liefst 74% van de Nederlanders (13+ jaar) leest wel eens een huis-aan-huiskrant.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Huis-aan-huisbladen worden intensief gelezen (58% leest drie kwart of meer)
  • Huis-aan-huiskranten bereiken alle doelgroepen in Nederland
  • 79% van de lezers is geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten, 75% in gemeentelijk nieuws en aankondigingen en 68% in lokale cultuur(agenda) en/of lokale sport(uitslagen)
  • 77% van de HAH-krantenlezers doet dagelijkse aankopen

Waardevol medium dat inspeelt op behoeften
Verschillende resultaten die naar voren komen in het onderzoek onderstrepen de kracht van het medium huis-aan-huiskrant. Zo wordt het het belang van lokale communicatie aangetoond: 79% van de Nederlanders is geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten, Daarnaast heeft 75% van de ondervraagden interesse in gemeentelijk nieuws en aankondigingen. Ook worden artikelen over lokale cultuur en sportuitslagen graag gelezen (68%). Huis-aan-huiskranten spelen goed in op deze behoeften. Het medium heeft daarnaast een een hoge betrokkenheid bij lezers: zo’n 60% van de lezers leest driekwart (of meer) van de krant.

Interessante doelgroepen
Het profiel van de lezer is de afgelopen jaren erg stabiel gebleven. De groep lezers van 35-64 jaar is met haar 50% groot te noemen. Deze groep bestaat veelal uit jonge gezinnen wat een interessante doelgroep is voor vele adverteerders. Ook de jongere groep (13-34 jaar) heeft met 23% een belangrijk aandeel en is daarmee zelfs gestegen ten opzichte van voorgaand onderzoek.

Sterk lokaal bereik door combinatie online en offline
Niet alleen de kranten maar vaak ook de bijhorende websites beschikken over een sterk lokaal bereik. Met het stabiele bereik in print en bijhorende lokale nieuwssites kunnen adverteerders heel lokaal en gericht targeten. Voor adverteerders een kans om de lezers naast de krant ook via online campagnes te bereiken.

Lokaal nieuws
Lokaal nieuws is en blijft belangrijk en zal steeds belangrijker worden. De huis-aan-huiskrant met haar nieuwssite blijft een sterk lokale verbindende schakel tussen ondernemers, gemeentes, inwoners en verenigingen. HYPR. kan voor jou eenvoudig een groot lokaal bereik genereren; zowel off- als online.

Meer weten over HYPR en hyperlocal advertising?
Neem contact met ons op!